DNA Adviesgroep

Veelgestelde vragen (FAQ)

Ik heb mij in het verleden (vóór 1 juni 2015) ook al eens geregistreerd, maar die inloggegevens werken niet meer.

Wij hebben op 1 juni 2015 uw digitale omgeving (Mijn DNA) helemaal vernieuwd. Bestaande gebruikers moeten zich opnieuw registreren om van het vernieuwde Mijn DNA gebruik te kunnen maken. De vragen in het Registratieformulier zijn ter controle van de bij ons bekende gegevens. Zodra de Registratie verstuurd is ontvangt u van ons een bevestigingsmail, waarna uw gegevens in onze systemen worden gekoppeld.

Waarom krijg ik een Italiaans of internationaal certificaat terwijl ik in Nederland woon of vaar?

Bij het afgeven van een certificaat wordt gekeken naar het vaargebied in uw polis. Als u een vaargebied heeft anders dan Nederland, dan gaan wij er vanuit dat de mogelijkheid bestaat dat u met de boot naar het buitenland toe gaat. Indien u bijvoorbeeld in België of Duitsland komt zou men al om uw verzekeringsbewijs kunnen vragen.
Het kan ook zo zijn dat u met uw boot naar Italië op vakantie gaat of op doorreis bent door Italië naar bv Kroatië. Dan bent u verplicht een Italië certificaat bij u te hebben. Wanneer u geen Italië certificaat kan overleggen kan het zijn dat u een boete krijgt.

Waarom een Italië certificaat en een Statement of Insurance?

Het Statement of Insurance is in de meeste Europese landen erkend als verzekeringsbewijs. De Italiaanse autoriteiten stellen speciale eisen aan de verzekeraar en eisen dus ook een ander soort certificaat.

Waarom staat er € 6.000.000,= als totaal verzekerde WA som?

De Italiaanse overheid eist een W.A. som van € 6.000.000,= in plaats van de reguliere € 5.000.000,=. De verzekeringsmaatschappij heeft daarom het bedrag aangepast aan de gestelde eisen voor haar relaties.

Waarom staat mijn dekkingsgebied zoals op de polis niet op het internationaal certificaat?

Omdat er zo een diversiteit aan dekkingsgebieden is en de autoriteiten veelal niet geïnteresseerd zijn in de exacte coördinaten is gekozen om een standaard vaargebied aan te duiden hetgeen het dichts bij het op de polis van toepassing zijnde gebied komt met als aanvulling “See the policy for details”

De looptijd van het certificaat is geen jaar, maar korter. Wanneer krijg ik een nieuwe?

De periode op het certificaat loopt vanaf de dag van afgifte tot aan de eerstvolgende Hoofdvervaldatum. U krijgt dus automatisch op de Hoofdvervaldatum een nieuw certificaat voor een jaar.

Wat moet ik met deze certificaten?

De autoriteiten willen graag zien of u verzekerd bent voor aansprakelijkheidsschades. Daarom wordt alleen de W.A. som genoemd in het certificaat. Wanneer u ze niet nodig heeft kunt u ze weggooien.

Krijg ik ieder jaar een nieuw certificaat?

Ja, het toezenden zal ieder jaar plaatsvinden. Het certificaat is altijd geldig tot de Hoofdvervaldatum van uw verzekering. Wanneer u alleen in Nederland vaart en u gaat niet meer met uw boot naar het buitenland, dan is het handig om het vaargebied aan te passen naar alleen Nederlandse wateren. U kunt dit eenvoudig wijzigen door in te loggen in uw digitale dossier of dit per mail of telefonisch aan ons door te geven.

Bestaat er ook een certificaat voor in Nederland?

In Nederland heeft u geen certificaat nodig om aan te tonen dat u verzekerd bent. Hier volstaat uw polisblad.

De inhoud klopt niet. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat niet alle gegevens in uw polis staan waardoor ze ook niet op uw certificaat vermeld kunnen worden. Als u de ontbrekende gegevens aan ons doorgeeft dan zullen wij uw certificaat aanpassen en opnieuw aan u toesturen.

Wat zijn transactiekosten?

Voor iedere transactie die wij voor u doen, betaalt u €1,09. Daaronder vallen de kosten om de premie te incasseren en de administratiekosten. Hoe minder transacties wij voor u doen, hoe lager de kosten zijn.

Transactiekosten per betalingstermijn:
Betaalt u per jaar: 1 x € 1,09 = € 1,09 per jaar
Betaalt u per half jaar: 2 x € 1,09 = € 2,18 per jaar
Betaalt u per kwartaal: 4 x € 1,09 = € 4,36 per jaar
Betaalt u per maand: 12 x € 1,09 = € 13,08 per jaar

Klantvoordeel:
Als klant van DNA betaalt u voor al uw verzekeringen samen maar één keer de transactiekosten. Het is dan wel belangrijk dat u voor alle verzekeringen dezelfde betalingstermijn kiest (per jaar, half jaar, kwartaal of maand).

Jachtverzekeringen

Direct persoonlijk contact
Uw jacht verzekeren? Direct persoonlijk contact